Moderni tulkinta myyttisestä Kalevalasta

Sopraano Johanna Rusanen-Kartano on Louchin roolissa Die Kalewainen in Pochjola -oopperassa. Kuva: Seilo Ristimäki

Turun filharmoninen orkesteri ja Turun musiikkijuhlat juhlistavat Suomi 100-juhlavuotta tuottamalla maailman kantaesityksen Turun Soitannollisen Seuran kapellimestarina toimineen Karl Müller-Berghausin (1829-1907) oopperasta Die Kalewainen in Pochjola. Kyseessä on ensimmäinen läpisävelletty Kalevala-aiheinen ooppera maailmassa ja suurisuuntaisin Suomessa 1800-luvulla sävelletty sävelteos. Libreton oopperaan on tehnyt saksalainen F.W.O. Spengler.

Teosta ei aikanaan esitetty kokonaisuudessaan Suomessa ja sen kantaesitys Hampurissa peruttiin koleraepidemian vuoksi. Kalewainen jäi esittämättä ja Müller-Berghausin kuoltua teos jäi yli vuosisadaksi unholaan.

Turussa Kalevalan-päivänä ensi-iltansa saavan oopperan rooleissa nähdään tenori Christian Juslin (Ahti Lemminkäinen), sopraano Johanna Rusanen-Kartano (Louchi), baritoni Tommi Hakala (Ilmarinen), sopraano Kaisa Ranta (Ismo), mezzosopraano Anna Danik (Luonnotar), basso Petri Lindroos (Väinämöinen) ja baritoni Petter Andersson (Tietäjä).

Oopperan on ohjannut Tiina Puumalainen. Turun filharmonista orkesteria ja Chorus Cathedralis Aboensista johtaa Leif Segerstam. Apulaiskapellimestarina toimii Ruut Kiiski, joka johtaa myös viimeisen näytöksen 11.3. Lavastus ja valo- ja pukusuunnittelu luovat puitteet myyttisen tarinan modernille tulkinnalle. Lavastaja Teppo Järvinen luo LOGOMO-saliin liikkuvan taideteoksen ja Pirjo Liiri-Majava on suunnitellut teoksen puvut.

Die Kalewainen in Pochjola ensi-ilta Logomossa 28.2.