Näyttely Pohjoismaiden ja Itä-Aasian vuorovaikutuksesta 1900-luvulla

Kyllikki Salmenhaara: Pullot (1953). Designmuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu
Ateneumin taidemuseossa 14. kesäkuuta avautuva Hiljainen kauneus -näyttely esittelee Pohjoismaiden ja Itä-Aasian vuorovaikutusta 1900-luvulla. Keskiössä on Suomen, Ruotsin ja Japanin taide, mutta Japanin ohella pohjoismaiset taiteilijat ja muotoilijat saivat vaikutteita myös Kiinasta ja Koreasta.
Idän ja lännen välinen vuorovaikutus oli kahdensuuntaista: Itä-Aasian taiteilijat inspiroituivat puolestaan Pohjoismaiden taiteesta ja arkkitehtuurista. Suomen ja Japanin diplomaattisuhteiden solmimisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi 100 vuotta. Näyttely juhlistaa maiden yhä jatkuvaa aktiivista vuorovaikutusta. 
Hiljainen kauneus on jatkoa Ateneumissa keväällä 2016 nähdylle näyttelylle Japanomania pohjoismaisessa taiteessa 1875–1918. Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Heidi Blomstedt, Shoji Hamada, Erkki Heikkilä, Rune Jansson, Aimo Kanerva, Carl Kylberg, Maija ja Ahti Lavonen, Bernard Leach, Ufan Lee, Ulla Rantanen, Kyllikki Salmenhaara, Key Sato, Helene Schjerfbeck, Jaakko Sievänen, Per Stenius, Zao Wou-Ki ja Samiro Yunoki.

Hiljainen kauneus – Pohjoismaiden ja Itä-Aasian yhteys Ateneumin taidemuseossa 14.6.–6.10.